Szigorúbbak lettek a hitelezés szabályai az autópiacon is, forintlízingnél minimum húsz százalékát, eurónál harmincöt százalékát, egyéb devizánál a kocsi piaci értékének felét készpénzben kell kifizetni. Ez jelentősen visszavetheti az autóvásárlást, aggódnak a kereskedők, kevesen tudnak ekkora önrésszel autót venni. A használtautók piacán azonban van kibúvó: nagyobb összeget írnak a szerződésbe, mint amennyit a vevő fizet, a pénzintézetek ugyanis csak feltűnő aránytalanságot látva ellenőrzik a járművet -írja az Index.

Január elseje óta hatályosak a hitelezésre vonatkozó új, szigorúbb szabályok, de az egyik legnagyobb, használt autókat hirdető oldalon még mindig nagyon sok olyan hirdetést lehet látni, amelyek 0-10 százalékos önerővel, akár 96 hónapos futamidővel ajánlanak hiteleket. Hiába a korlát, a kereskedők a gyakorlatban ismerik a kiskapukat.

A jogszabály azt mondja, hogy az autó piaci értékének valamekkora százalékánál nem lehet nagyobb a hitel, forintlízingnél például minimum húsz százelék önerőt kell felmutatni. A piaci értéknél azonban elég nagy lehet a szórás. Ezt az Eurotax katalógus alapján határozzák meg, itt azonban különböző korrekciós tényezőket figyelembe véve akár negyvenszázalékos eltérés is lehet azonos évjáratú modelleknél. Így a papíron húszszázalékos önrész a gyakorlatban simán lehet tíz- vagy akár nullaszázalékos.

Az Index cikkének példája szerint egy egymillió forintba kerülő autó hiteléhez minimum kétszázezer forint önrész kellene. Az adásvételi szerződésre 1,2 millió forintot írnak, ennek a húsz százaléka 240 ezer forint, vagyis a bank átutal 960 ezer forintot, a vevő kifizet negyvenezret készpénzben a kereskedőnek, és minimális önrésszel jutott az autóhoz. Ezt azért tudják megtenni a kereskedők, mert - ellentétben a lakáshitelekkel, amikor a bank az értékbecslővel megnézeti az adott ingatlant - a finanszírozók nem látják az autót.

A használt autós hirdetéseknél látható egy másik érdekes jelenség is. Akadnak olyan hirdetések, amelyeknél a feltüntetett ár csak hitellel vásárlásnál érvényes, készpénzes vásárlásnál felárat számolnak fel. Ennek az az oka, hogy a hitelt közvetítő autókereskedő jutalékot kap, és ezt az összeget tekinti a saját árrésének.

Az önrész korlátozásának hatásairól sok számítás készült az elmúlt hónapokban, de a lízingcégek még sötétben tapogatóznak, mert egyéb tényezők miatt is csökken az értékesítés. A Lízingszövetség számításai szerint nagyjából harminc-negyven százalékkal csökkenhet a piac. Ezt azzal lehetne ellensúlyozni, ha csökken a jegybanki alapkamat, vagyis a forinthitelek valóban helyettesíteni tudják a devizahiteleket.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://hitelkivaltas.blog.hu/api/trackback/id/tr641663065

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.